STATUT
ZWIĄZKU TRANSGRANICZNEGO „EUROREGION BUG”
§1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Niniejszy statut nie narusza istniejących form i rodzajów współpracy transgranicznej danego Państwa lub Strony.
- Niniejszy statut nie narusza sfery i zakresu uprawnień przysługujących każdej ze Stron stosownie do ustawodawstwa wewnętrznego własnego Państwa.
- Strony w ramach wzajemnych uzgodnień oraz stosownie do swoich możliwości finansują działalność Związku i jego organów utworzonych na mocy niniejszego Statutu.
- Strony będą wspierać inicjatywy lokalne służące rozwijaniu współpracy transgranicznej na obszarze Związku.
- Organy Związku wykonujące funkcje koordynacyjne i doradcze nie mogą w swojej działalności naruszać ustawodawstwa żadnej ze stron.
- Przy wypełnianiu swoich funkcji oraz realizacji zadań Związek i jego organy mogą współpracować z organizacjami, agencjami krajowymi i międzynarodowymi.
- Każda ze Stron zgodnie ze swym ustawodawstwem wewnętrznym może konsultować z odpowiednimi władzami treść uchwał Rady Związku. Niezależnie od tego właściwe organy administracji Państw będą na żądanie otrzymywać wszelkie informacje o działalności Związku i jego uchwałach.
§2
CELE I ZADANIA ZWIĄZKU
Związek Euroregion Bug tworzy się w celu rozwoju współpracy obszarów przygranicznych w następujących dziedzinach:
- zagospodarowania przestrzennego,
- komunikacji, transportu i łączności,
- oświaty, ochrony zdrowia, kultury, sportu i turystyki,
- ochrony i poprawy stanu środowiska naturalnego,
- likwidacji zagrożeń i klęsk żywiołowych,
- rozwijania kontaktów między mieszkańcami obszarów przygranicznych oraz współpracy instytucjonalnej, a także współpracy podmiotów gospodarczych.
§3
CZŁONKOSTWO W ZWIĄZKU
- Związek składa się z członków rzeczywistych i zwyczajnych.
- Członkowie założyciele Związku mają status członków rzeczywistych, a status członków zwyczajnych nadaje Rada Związku.
- Członkostwo w Związku nie wyklucza prawa członków do nawiązywania dwu lub wielostronnych stosunków i zawierania porozumień z innymi strukturami, nie należącymi do Euroregionu Bug.
- Każdy z członków Związku ma prawo swobodnego opuszczenia go po uprzednim powiadomieniu Rady Związku na 6 miesięcy przed opuszczeniem Związku. Członkostwo w Związku ustaje z chwilę decyzji Rady Związku.
- W przypadku zmian terytorialnych będą administracyjnych na obszarze jednego z Państw, które to zmiany dotyczyłyby obszaru działania jednego lub więcej członków Związku, powstałe wskutek zmian podmioty mają prawo przystąpienia na zasadzie sukcesji oraz zgodnie z prawem wewnętrznym danego państwa.
- Wszyscy członkowie Związku są traktowani równoprawnie bez względu na wielkość terytorium i liczbą ludności.
§4
WŁADZE ZWIĄZKU
- Władzami Związku są:
- Rada Związku,
- Prezydium Rady Związku,
- Sekretariat Związku,
- Komisja rewizyjna.
- Władze Związku sprawują funkcje koordynacyjne i doradcze związane z realizację celów i zadań Związku, o których mowa w 2 oraz reprezentują Związek na zewnątrz.
- Ilość organów Związku, ich struktura oraz zakres uprawnień mogą ulegać zmianom, zgodnie z jednomyślnymi postanowieniami Stron.
§5
RADA ZWIĄZKU
- Rada Związku, zwana dalej Radą, jest najwyższym jego organem.
- W skład Rady wchodzi po 10-ciu przedstawicieli delegowanych przez każdą ze Stron.
- Przedstawiciele każdej ze Stron pełnią funkcje członka w Radzie przez okres kadencji organów, które go do Rady Związku delegowały. Członkowie Rady pełnić swoje funkcje do czasu wyboru nowych przedstawicieli.
- Odwołanie członka może nastąpić w dowolnym okresie przez Stronę, która go delegowała po uprzednim zawiadomieniu Prezydium Rady. Na miejsce odwołanego członka Rady Strona w okresie 1 miesiąca deleguje nowego przedstawiciela.
- Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż dwa razy do roku i są otwarte, jeżeli Rada nie postanowi inaczej.
- Na żądanie jednej ze Stron mogą być zwoływane nadzwyczajne posiedzenia Rady.
- W posiedzeniach Rady i jej pracach, z prawem głosu doradczego, mogą brać udział przedstawiciele władz nadrzędnych każdej ze stron. Za zgodą Rady w posiedzeniach mogą brać udział przedstawiciele organizacji międzynarodowych.
- Przewodniczącym Rady i jednocześnie Prezydium wybiera się kolejno każdego z członków Prezydium na okres jednego roku. Przewodniczący kieruje pracami Prezydium w okresie między posiedzeniami Rady Związku.
- Do kompetencji Rady należy:
- omawianie i zatwierdzanie wspólnych projektów współpracy transgranicznej, prowadzonej w ramach Związku, zapewnienie ich finansowania i realizacji,
- dokonywanie zmian w statucie,
- przyjmowanie nowych członków i pozbawianie członkostwa w Związku oraz nadawanie członkostwa honorowego,
- podejmowanie decyzji w sprawach budżetu Związku,
- wybór Prezydium Rady Związku i Komisji Rewizyjnej,
- powołanie Sekretariatu Związku i ustalanie jego budżetu,
- uchwalanie regulaminów Rady, Sekretariatu i Komisji Rewizyjnej,
- powoływanie stałych i doraźnych Grup Roboczych do realizacji określonych zadań w wybranych dziedzinach współpracy transgranicznej oraz uchwalanie Regulaminów ich pracy,
- podejmowanie uchwał dotyczących czło1nkostwa Związku w organizacjach międzynarodowych,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach określonych w Statucie.
- Wszelkie uchwały Rady podejmowane są na zasadzie jednomyślności Stron.
- Projekty uchwał przedkłada Radzie Kierownik Sekretariatu Związku lub przedstawiciele Stron.
- Szczegółowe zasady organizacji i działalności Rady określa jej regulamin.
§6
PREZYDIUM ZWIĄZKU
- Prezydium Związku zwane dalej Prezydium składa się z trzech członków i powoływane jest przez Radę według zasady po jednym z każdej ze Stron.
- Prezydium wykonuje funkcje koordynacyjne i reprezentacyjne w imieniu Rady między jej posiedzeniami.
§7
SEKRETARIAT ZWIĄZKU
- Sekretariat Związku zwany dalej Sekretariatem jest organem wykonawczym i administracyjnym powoływanym przez Radę w składzie równym liczbowo dla każdej ze Stron.
- Każda ze Stron prowadzi na swoim terenie biuro krajowe Sekretariatu, w skład którego wchodzą członkowie Sekretariatu z danego Państwa.
- Krajowe biura Sekretariatu nie są wzajemnie podporządkowane i spełniają funkcje koordynacyjne i administracyjne dla każdej ze Stron.
- Kierownicy biur krajowych Sekretariatu uczestniczą w posiedzeniach Rady i Prezydium.
- Do zadań Sekretariatu należy:
- przygotowanie i przedkładanie Radzie projektów uchwał oraz innych opracował dotyczących wspólnych przedsięwzięć w ramach współpracy przygranicznej, w tłumaczeniu na języki Stron,
- przygotowywanie posiedzeń Rady,
- obsługa grup roboczych,
- wypełnianie innych funkcji związanych z administrowaniem i realizację zadań finansowych Związku.
- Funkcję Kierownika Sekretariatu Związku pełni ten Kierownik biura krajowego i Sekretariatu, tej Strony, której członek Prezydium nie przewodniczy Radzie.
- Sekretariat działa w oparciu o Regulamin zatwierdzony przez Radę.
§8
KOMISJA REWIZYJNA
- Komisja Rewizyjna składa się z 6 osób i reprezentuje proporcjonalnie każdą ze Stron.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy kontrola prawidłowości prowadzenia dokumentacji i wykorzystania środków finansowych Związku.
- Przewodniczącego Komisji rewizyjnej powołuje Rada na okres 2 lat kolejno z kandydatów każdej ze Stron.
- Komisja Rewizyjna działa zgodnie z regulaminem uchwalonym przez Radę.
§9
GRUPY ROBOCZE
- Dla realizacji określonych wspólnych zagadnień problemowych Rada może powoływać stałe lub doraźne grupy robocze.
- W wyjątkowych przypadkach grupy robocze mogą być powoływane przez Prezydium ale wymagają zatwierdzenia przez Radę na najbliższym jej posiedzeniu.
- Przygotowane przez grupy robocze propozycje i materiały przedkładane są Radzie za pośrednictwem Kierownika Sekretariatu.
- Do pracy w grupach roboczych, za zgodę Prezydium, mogą być zapraszani eksperci.
- Rada określa zakres przedmiotowy prac każdej grupy roboczej oraz sposób jej finansowania.
- Szczegółowe zasady organizacji i pracy grup roboczych określa ich regulamin uchwalony przez Radę.
§10
FINANSOWANIE DZIAŁALNOŚCI ZWIĄZKU
- Finansowanie działalności Związku w zakresie niezbędnym dla realizacji jego celów i zadań zapewnia każda ze Stron.
- Strony gromadzą środki na realizację celów statutowych Związku na odrębnych rachunkach.
- Zatwierdzone przez Radę wspólne projekty, a także koszty niezbędne dla funkcjonowania organów Związku finansują Strony na zasadzie równości według kursów swobodnie wymienialnych walut, o ile Rada nie postanowi inaczej.
- Każda ze Stron może w ramach własnych środków realizować określone przez Radę prace na rzecz Związku w celu nieodpłatnego ich wykorzystania przez Związek.
- Budżet Związku może być zwiększany lub uzupełniany ze źródeł zewnętrznych. Środki te są dzielone po równo dla każdej ze Stron.
§11
ROZWIĄZANIE ZWIĄZKU
- Związek zostaje rozwiązany w przypadku jednomyślnej decyzji wszystkich Stron, jeżeli cele i zadania dla jakich został powołany nie są realizowane.
- W razie rozwiązania Związku jego majątek, tj. środki trwałe i obrotowe (aktywa i pasywa) stanowiące wspólną własność Związku dzieli się między Strony proporcjonalnie do ich wkładu.